09 February 2010

GLOBAL WARMING..

Panas.. Panass... Arini sangat-sangat panas. Sedar tak u allz semakin ari bumi semakin panas? Mcm skrg ni la, MIDORI rs beberapa ari ni tersangat la panas. Sampaikan kalau nk kuar umah tu, mata ni tak leh nk bukak. Kene pkai rayban... ngeee.. Wahhh pic bumi tu ala-ala supernova plak..

U allz ade terpikir tak pasal Pemanasan Global yang tgh berlaku skrg?? U allz tau tak ape tu Pemanasan Global? Pemanasan Global berkaitan dengan peningkatan suhu dunia. Kalau u allz nk tau, suhu bumi telah meningkat dua darjah dan kadarnya peningkatan berbeza mengikut benua dan kawasan tertentu. Kajian yang dibuat plak menunjukkan kawasan Artik yang paling cepat peningkatan die.

Saintis pulak meramalkan keseluruhan ais laut di Artik akan cair pada musim panas 2099. Litupan ais Greenland dan Antartika Barat akan mencair dan yang menakutkan ialah, paras laut akan meningkat kira-kira 7 meter secara mendadak. Bayangkan la 7 meter tu tinggi mane??? Skrg pn dh banjir sane sini, ni kan plak bila tibe-tibe paras laut meningkat.. Perhhh...

Faktor yang menyumbang pada pemanasan global ni plak ialah KARBON DIOKSIDA dan KESAN RUMAH HIJAU.


Kesan daripada pemanasan global ni ialah MANUSIA DAN TAMADUN KITA NI AKAN MUSNAH MCM DINASOUR.. Huhuhu..



Tanah jadi tak subur. Tak dapat nk tanam ape2.. Huhuhu.. Sumber makanan pn berkurangan.


Tasik jadi kering kontang.. Sampai ikan-ikan pun mati.. Haru-haru.. Nak makan ape la kite nnt..


U allz rase adeke lagi air terjun macam ni bile bumi dh semakin panas nnt? Huwaaaaa.. Sob sobb..


Ape peranan kite dan adakah kite sedar tanggungjawab kite terhadap alam sekitar? Terhadap bumi ni? Mcm mane la anak-anak, cucu-cicit kite nnt. HUwaaaaaa.. Kesian anak-anak MIDORI nnt. Mcm mane la diorg nk idop.. (walaupun xde anak lagi n xdapat buat pn lagi.. hahahaha)
Wahhhh.. panas panas....

5 comments:

  1. harap kekal la lagi untuk lama skit
    hurmm
    dnia...

    ReplyDelete
  2. btoi3... harap jgk mcm tu.. tp kne la jaga bumi ni.. xleh nk berharap tanpa buat ape2 untuk pulih kn semula.. ngeeee

    ReplyDelete
  3. takutnyer...tapi betol la..mmg panas sgt2... nk g class ptg pun rase malas..bile balik class je badan jadi terlalu letih.. panas kan??

    ReplyDelete
  4. @indah hafeza : panassss.. panass sgt2.. klu dapat berendam kt kolam.. perhhhhhh.. ngeee

    ReplyDelete
  5. e eh... takkoott plak bila tgk pic2 tuh.. :)

    ReplyDelete

Followers