07 May 2010

PETUA KAKNON | Kuruskan Badan


Carkkk.. Hehehe.. Salam semua. Selagi bertemu kaknon dalam segmen PETUA KAKNON.. Kekeke. Nampak tajuk nye? Dah baca tajuk nye? Haaa.. Ramai yang meminta petua untuk kuruskan badan. Jadi hari ni kaknon kongsikan dengan deknon petua kuruskan badan TANPA ubat yer deknon. Cube tengok gambar di atas. Kurus bagaimana yang kita nak?? Heeee~

Yang pertama deknon
Jangan Berlapar. Haaa, ini yang deknon2 selalu buatkan? Kaknon tau dah. Deknon tau tak, makanan memberi kita tenaga. Kalau takde tenaga macam mana nak buat kerja, nak study, nak dating. Kan? Kan? Hahaha. Lagipun deknon, tubuh kita akan terkejut kalau kita mengurangkan tenaga yang kita ambil. Akibatnya deknon? Akibatnya, tubuh kita akan mula membakar otot (muscle) untuk menggantikan makanan kita. Bila ini berlaku deknon, kadar metabolisme kita akan menjadi rendah. Lepas tu deknon, kita akan rasa lapar. Bila lapar, mula lah deknon semua bedal dan makan dengan banyak. Konon nak kurus. Lagi satu deknon, bila kita dah amalkan macam tu, kalau kita makan pun, kadar metabolisme kita akan tetap rendah. Jadi, tak banyak lah kalori yang dapat dibakar dalam badan kita.



Yang kedua deknon
Minum 8 Gelas Air Sehari. Air dapat mengurangkan selera makan secara semulajadi yer deknon. Sebelum makan, deknon minum air banyak2. Mesti deknon tak makan banyak mase tu sebab dah kenyang air. Jangan risau, air mudah keluar dari badan kita. Melalui peluh, urin dan sebagainya deknon. Jadi minum air masak banyak2.



Yang ketiga deknon,
Elakkan Minuman Bergas. Haaa ini lagi satu ni. Bukan elok kalau minum air gas ni banyak-banyak. Kandungan die jer entah ape-ape. Tambah pulak dengan kadar gula yang banyak dalam minuman tu. Bayangkan 7-9sudu gula dalam satu tin tu. Perhhh...



Yang ke empat,
Kurangkan Pengambilan Garam. Sebab ape deknon? Sebab, garam ni menyebabkan takungan air dalam badan. Elok2 air tu boleh dikeluarkan tapi tersekat pulak kat dalam badan kita. Lagipun garam ni kalau amek berlebihan boleh menyebabkan darah tinggi. Tak bagus. Tak Bagus.


Yang ke lima deknon,

Mengambil Sarapan Pagi. Haaa ini penting deknon. Jangan ingat kalau nak kurus kita tak perlu sarapan. Mengikut kajian, sarapan sangat penting dan mereka yang tidak mengambil sarapan cenderung untuk menjadi gemuk. Sebab ape deknon? Sebab, bila kita bersarapan, ia akan menstabilkan hormone dan paras gula dalam darah. Kadar metabolisme juga meningkat dan akhirnya dapat membakar kalori dengan banyak. Ingat deknon, jangan lupa ambil sarapan yer.



Yang ke enam,
Makan Dengan Perlahan. Jangan gelojoh yer deknon. Makan perlahan-lahan. Sebab, bila kita makan perlahan, tubuh akan menghantar isyarat kepuasan.


Yang ke tujuh,
Makan Dengan Kuantiti Yang Sedikit. Ok, maksudnya disini deknon, kita ambil makanan dalam kuantiti yang sedikit tetapi secara kerap. Tapi jangan la 2 minit sekali korang makan pulak. Hahahaha.. Makan la 4 5 kali tapi sikit2. Sebab memudahkan makanan tu hadam. Kalau sekali pulun habis, mau amek masa dia nak hadam. Hahahahaha..


Yang ke lapan,
Kurangkan Pengambilan Marjerin / Butter. Lebih baik tak yah ade langsung dalam peti deknon semua. Hahahaha.. Kalau ade kompem nak ngap kan?


Yang ke sembilan,
Makan Sayur / Buah. Ini penting deknon. Makan sayur. Jangan tak makan. Sebab sayur ni sumber vitamin, mineral, serat dan kandungan lemak yang rendah. Apa-apa pun kene makan sayur!!


Yang ke sepuloh,

Bersenam. Bersenam! Bersenam! Bersenam!! Haaa itu penting. Biar semua kalori yang berlebihan tu dapat dibakar.


Haa.. Itu la yang kaknon dapat kongsikan dengan deknon hari ni. Ini adalah petua tanpa menggunakan sebarang ubat. Mengajar kita mengawal makan dan mendisplinkan diri kita. Ok deknon? Rasa2 boleh ke? Ahaks. Yang penting badan kita sihat.





Nota kakiku : Petua ni sangat bagus untuk kesihatan kerana tidak memerlukan bantuan ubat-ubatan. Yang kadang2 kita tak tau apa kandungan sebenarnye. Tau2 masuk berita kata, mengandungi bahan kimia terlarang. Jadi deknon, fikir2kan la. Adios amigos.



7 comments:

  1. jarang beno makan pagi.. rasa ok aje... hee masih kekal juga awet muda ni, kata dek bebudak sekarang still hensem apa ke

    ReplyDelete
  2. hahaha.. hensem ke? ahaks..

    ReplyDelete
  3. wah jadi sehat selalu kalau makan seperti tips nih...?

    ReplyDelete
  4. wah deknon, tu mah kekurusan

    ReplyDelete
  5. hehe...ok gak ni kak non. sy pun ade tips gak..manataw ade yg nk bc tips sy ni http://abcmilo.blogspot.com/2010/03/tips-langsing-gebu-cara-sihat-seperti.html

    tq~~

    sharing is caring

    ReplyDelete
  6. nice tips ..betul, saludos amigos he he

    ReplyDelete
  7. agak2 kalau sarapan ngan air milo je bole x? huhu. slalu x sarapan tapi cbok nak kurus. mmg la x tron2 kan..

    ReplyDelete

Followers